معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

سرپرست گروه پژوهشی مواد و متالورژی جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: استفاده از بیومواد فلزی به منظور بهبود، درمان، التیام و یا جایگزینی بافت موجودات زنده

سرپرست گروه پژوهشی مواد و متالورژی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، استفاده از بیومواد فلزی به منظور بهبود، درمان، التیام و یا جایگزینی بافت موجودات زنده را از استراتژی های این گروه بر شمرد و گفت: بیومواد یا ماده زیستی ماده‌ای با منشا مصنوعی یا طبیعی است، که به منظور بهبود، درمان، التیام و یا جایگزینی بافت موجودات زنده به کار می‌رود.
استفاده از بیومواد فلزی به منظور بهبود، درمان، التیام و یا جایگزینی بافت موجودات زنده

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، مهندس احمد مولودی با بیان این مطلب افزود: در همین راستا تا کنون در گروه پژوهشی مواد و متالورژی این سازمان پروژه‌های تحقیقاتی ساخت پیچ‌های ارتوپدی قابل جذب، ساخت قالب لنزهای تماسی چشمی و همچنین ساخت جایگزین‌های پوستی به اتمام رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه در صورت حمایت های لازم می‌توان این پروژه‌ها را به تولید انبوه رساند، ادامه داد: طراحی و ساخت دریچه‌های قلب مصنوعی و انواع مواد مورد کاربرد در تعویض مفصل و همچنین ساخت رگ مصنوعی نیز از دیگر کاربردهای بیومواد است.

به گفته سرپرست گروه پژوهشی مواد و متالورژی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، با تدوین دانش فنی و تولید انبوه بیومواد فلزی می‌توان از خروج مقادیر نسبتا بالای ارز از کشور و واردات این محصولات جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: بیومواد در طراحی‌های کاشتنی های پزشکی ، طراحی های ابزارات پزشکی و تشخیص درمان در دارو سازی، جراحی، دندانپزشکی و پزشکی هسته ای و علوم پایه پزشکی کاربرد دارند. این مواد کیفیت زندگی انسان را هر ساله بهبود می بخشند و ویژگی منحصر بودن این مواد زیست سازگاری آنها است.

مهندس مولودی گفت: محدوده کاربرد این گروه از مواد پیشرفته بسیار وسیع است و مواردی چون مفاصل و پیوند عضو مصنوعی مانند عروق و شریان تا پوست مصنوعی، لنزهای تماسی و انواع پروتزها را در بر می‌گیرد