معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

با همکاری جهاددانشگاهی خراسان رضوی و دانشگاه فردسی؛ اولین سمپوزیوم ملی ارگانوئیدها برگزار شد

گروه زيست‌شناسي دانشگاه فردوسي مشهد با همکاري انجمن علمي دانشجويي زيست شناسي، دانشگاه علوم پزشکي مشهد و جهاد دانشگاهي خراسان رضوي «اولين سمپوزيوم ملي ارگانوئيدها » را در دانشکده علوم دانشگاه فردوسي مشهد برگزار ‌کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، اولین سمپوزیوم ملی ارگانوئیدها با هدف معرفی دانش نوین و پیشرفته و همچنین تبادل اطلاعات دانشمندان این حوزه امروز، با حضور دکتر احمدرضا بهرامی؛ رئیس سمپوزیوم، دکتر مریم مقدم متین؛ دبیر سمپوزیوم، دکتر علی موسوی شائق؛ دبیر علمی سمپوزیوم، دکتر یاسر تهمتنی؛ عضو هیات علمی گروه سلول‌های بنیادی پژوهشکده رویان، دکتر عباس پیریایی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نیز دکتر سینا مظفری از انستیتو ماکس پلانک گوتینگن آلمان در دانشگاه فردوسی مشهد روز گذشته 11 اردیبهشت ماه برگزار شد.

دکتراحمدرضا بهرامی، رئیس اولین سمپوزیوم ملی ارگانوئیدها در این همایش به صحبت در مورد اهمیت ارگانوئیدها پرداخت و مطرح کرد که تاکنون نتوانسته‌ایم تکنولوژی‌ و بنیادهای علمی را به ثروت تبدیل کنیم، زیرا ابزار لازم برای تحقق این امر مهم وجود ندارد و متاسفانه هنوز در گذشته زندگی می‌کنیم و برای رسیدن به اهداف منحصر به فرد باید از خواب غفلت بیدار شویم.

وی به این نکته اشاره کرد که سلول بنیادی یک اتفاق علمی بود که در زمان خودش اتفاق افتاد. امروز اتفاقات مهم‌تری در این زمینه صورت گرفته است که باید به آن‌ها افتخار کنیم، اما باز هم به شدت عقب هستیم و نیاز داریم به ساختارهای مناسب دست پیدا کنیم.

دکترمریم مقدم متین، دبیر اولین سمپوزیوم ملی ارگانوئیدها نیز در ادامه همایش، تعریفی از ارگانوئیدها مطرح و عنوان کرد که يکي از جديدترين پيشرفت‌ها در سال‌هاي اخير در زمينه سلول‌هاي بنيادي، ظهور ارگانوئيدها بوده است. ارگانوئيدها به عنوان بهترين تکنيک سال 2017 انتخاب شدند و يکي از قوي‌ترين روش‌ها براي مطالعه بيولوژي بدن انسان هستند. اين ابزار جذاب همچنان در حال بررسي و کامل شدن است.

مدیر گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به افق دانش اشاره کرد و گفت: پيش‌بيني مي‌شود در سال‌هاي آينده اين تکنيک بيش از پيش مورد استفاده قرار گيرد و انقلابي را در عرصه بيولوژي و سلول‌هاي بنيادي ايجاد کند. بنابراين بر آن شديم تا همپاي کشورهاي پيشرفته وارد اين حوزه نوين و جذاب علم شويم و با برگزاري اولين سمپوزيوم ملي ارگانوئيدها معرف اين دانش نوين در کشور باشيم و به تبادل اطلاعات دانشمندان اين حوزه در کشور بپردازيم.

دکتر یاسر تهمتنی، عضو هیات علمی گروه سلول‌های بنیادی پژوهشکده رویان در خصوص پیشرفت و توسعه سلول‌های بنیادی در دنیا نسبت به سال‌های گذشته، گفت: همان‌طور که می‌دانید دانش سلول‌های بنیادی حداقل طی یک دهه گذشته از شتاب بسیار بالایی در سطح جهان برخوردار بوده است.

وی بیان کرد: در کشور ما با زیرساخت‌های دانشی که توسط مراکز مختلف فناوری در حوزه سلول‌های بنیادی ایجاد و با تولید اولین سلول‌های بنیادی توسط پژوهشگاه رویان آغاز شد، خوشبختانه مراکز زیادی به این فناوری دست پیدا کردند و تحقیقات با ارزشی را در این زمینه انجام داده و می‌دهند.

عضو هیات علمی گروه سلول‌های بنیادی پژوهشکده رویان با بیان اینکه در کشور ما این زیرساخت‌ها ایجاد شده است، تصریح کرد: به زیرساخت‌های دانشی و فناورانه‌ لازم برای توسعه کشور، دست پیدا کرده‌ایم، اما نکته مهم این است که سرمایه‌گذاری‌ها به صورتی باشد که بتوانیم با کشورهای دیگر در زمینه فناوری رقابت کنیم.

وی در خصوص اینکه چه بیماری‌هایی با سلول‌های بنیادی قابل درمان هستند، تصریح کرد: در حال حاضر چه در سطح جهان و چه در سطح کشور، تعداد بیماری‌هایی که به طور مستقیم توسط سلول‌های بنیادی درمان می‌شوند، اندک هستند. برای تعداد بسیار زیادی از بیماری‌ها، در حال انجام کارآزمایی‌های بالینی هستیم که امیدواریم طی سال‌های آینده به صورت خدمت درمانی وارد بازار سلامت شود.

عضو هیات علمی گروه سلول‌های بنیادی پژوهشکده رویان خاطر نشان کرد: برای توسعه سلول‌های بنیادی در کشور با نوعی فناوری سروکار داریم که باید به صورت پویا و پایا انجام شود و فناوری‌های لازم برای تجاری‌سازی توسعه پیدا کنند که در این صورت می‌توانند در این زمینه به لحاظ اقتصادی کمک کنند.