معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در تصفیه و کاهش آلودگی واحدهای صنعتی

مدیر گروه پژوهشی مواد نوین جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: با توجه به قوانین زیست محیطی وضع شده از جمله قانون هوای پاک، قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، ماده ۱۱۳ منشور حقوق شهروندی و قانون جهانی کربن صفر، ضرورت دارد تا صنایع آلاینده‌ساز از قبیل نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، کارخانجات سیمان، صنایع پتروشیمی، فولادسازی و سایر واحدهای صنعتی در جهت کاهش گازهای آلاینده اقدامات سازنده‌ای انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر «امیر مهدی مولوی» در نشستی با موضوع "چگونگی استفاده از هوای تصفیه شده واحدهای صنعتی در افزایش بهره‌وری گلخانه‌ها" که در حاشیه نمایشگاه آیفارم مشهد در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، با اعلام هشدار نسبت به روند فراینده آلودگی هوا در دنیا اظهار کرد: در حال حاضر آلودگی هوا سالانه جان 9 میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با تصفیه گازهای آلاینده واحدهای صنعتی، علاوه بر برطرف کردن چالش‌های زیست‌محیطی و ارتقای سطح سلامت عمومی، امکان بهره‌مندی از گازهای خروجی در افزایش بهره‌وری گلخانه‌ها نیز وجود دارد. در این راستا تحقیقات گسترده‌ای افزایش کارآیی عملکرد در گلخانه‌های تحت فشار CO2 را به اثبات رسانده‌اند.

ضرورت افزایش سطح فناوری در کشت‌های گلخانه‌ای با هدف افزایش راندمان آب و نهاده‌ها

در ادامه، دکتر «احمد شریفی»، عضو هیات علمی گروه پژوهشی بیوتکنولوژی گیاهان باغبانی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی با تشریح مزایای کشت گلخانه‌ای و نقش آن در کاهش مصرف آب اظهار کرد: با توجه به مزیت کشت‌های گلخانه‌ای به لحاظ افزایش عملکرد، افزایش راندمان مصرف آب و مدیریت بهتر منابع، هنوز سطح زیادی از تولید محصولات صیفی و جالیزی کشور بصورت زراعی انجام می‌شود. این در حالی است که انتقال این گونه کشت‌ها از شرایط زراعی به گلخانه باعث کاهش چشمگیر در مصرف منابع آب کشور  می‌شود.

وی تصریح کرد: واحدهای صنعتی کشور نیز طی فرآیند تولید محصولات، بخش زیادی از انرژی مصرفی خود را به صورت انرژی گرمایی به محیط می‌دهند. این درحالی است که از این منابع هدررفت حرارت و CO2 را می‌توان در بخش‌های گلخانه‌ای به خوبی استفاده کرد.

شریفی با اشاره به اینکه بر اساس تخمین‌ها افزایش سطح CO2 گلخانه‌ها باعث زودرسی 10 تا 15 درصد سریعتر، افزایش عملکرد تا 50 درصد و افزایش کیفیت محصول می‌شود، خاطرنشان کرد: . هم اکنون از CO2 خروجی واحدهای صنعتی بویژه بخش نیروگاهی در گلخانه‌های تجاری کشورهایی همچون هلند، آمریکا و کانادا استفاده می‌شود. در کشور ما مشکلات مربوط به کمبود آب و بحران‌های زیست محیطی ناشی از آن بسیار جدی است. لذا افزایش سطح فناوری در کشت‌های گلخانه‌ای با هدف افزایش راندمان آب و نهاده‌ها در این بخش در صدر اولویت‌های دولت قرار گرفته است.