معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

کاربست قانون جهش تولید دانش بنیان در حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی خراسان رضوی

دبیر کارگروه اعتبار مالیاتی قانون جهش تولید دانش بنیان در سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: برنامه‌های متعددی تا به امروز برای حمایت از جهش تولید و اقتصاد دانش بنیان در کشور صورت گرفته است که متأسفانه علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، نیروی محرکه لازم برای تشویق شرکت‌های بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و هزینه در بخش تحقیق و توسعه تا کنون وجود نداشته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حمیدرضا پوریان فر با بیان این مطلب افزود:  خوشبختانه با تصویب سندهای بالا دستی مانند برنامه هفتم پیشرفت کشور (1407-1403) و بخش اعتبار مالیاتی قانون جهش تولید دانش بنیان (1402)، فرصت بسیار خوبی برای شرکت‌های بخش خصوصی برای ارتباط با بخش پژوهش و فناوری پدید آمده است.

وی ادامه داد: برنامه هفتم پیشرفت کشور، نگاه ویژه‌ای به قانون جهش تولید دانش بنیاد دارد. علی‌رغم تکلیف دولت در این برنامه برای حذف قوانین بخشودگی مالیاتی در بسیاری از حوزه‌ها، بخش اعتبار مالیاتی در قانون جهش تولید دانش بنیان برای شرکت‌ها همچنان قابل استفاده خواهد بود.

دبیر کارگروه اعتبار مالیاتی قانون جهش تولید دانش بنیان در سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه شرکت‌ها می‌توانند به دو صورت اقدام به دریافت اعتباری مالیاتی نمایند، تصریح کرد:  با هدف جهت ­دهی حمایت­‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌­بنیان بر اساس بند (ب) ماده (11) قانون جهش تولید دانش‌­بنیان شرکت‌­های دارای فعالیت‌­های تحقیق و توسعه از اعتبار مالیاتی برخوردار می­‌شوند. به این نحو که معادل هزینه­‌های انجام شده در پروژه‌­های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌­های دارای پروانه بهره‌­برداری یا مجوز فعالیت از مراجع ذی‌ربط اعطا می­‌شود و معادل آن از مالیات بر عملکرد مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سال­‌های بعد کسر می­‌شود.

پوریان فر تصریح کرد: همچنین بر اساس ماده 13 قانون جهش تولید دانش بنیان با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، صنایع و واحدهای تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه که با یکی از واحدهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط، با اولویت استان محل استقرار آن صنعت یا واحد تولیدی، تفاهمنامه همکاری منعقد نمایند، قراردادهای تحقیق و توسعه مربوط با این تفاهمنامه‌ها، مشمول مزایای طرح شده در بند «ب» ماده (۱۱) این قانون نیز می گردند. همچنین تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی موظفند کارگروه ارتباط با صنعت و معدن را با حضور نمایندگان صنعت و یا واحدهای تولیدی، با اولویت استان محل استقرار آن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، تشکیل دهند.

وی با تاکید بر اینکه معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی خراسان رضوی از اواخر سال 1402، اهتمام ویژه‌ای به بخش اعتبار مالیاتی قانون جهش تولید دانش بنیان داشته است، افزود: در این راستا، ابتدا با تشکیل کارگروهی تحت عنوان کارگروه اعتبار مالیاتی متشکل از نمایندگان پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی به بحث و بررسی پیرامون قانون جهش تولید دانش بنیان و نحوه کاربست آن در حوزه پژوهشی پرداخت. سپس با تعاملات و مراودات با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، جهاددانشگاهی خراسان رضوی به عنوان  کارگزار ترویج اجرایی سازی این قانون در خراسان رضوی انتخاب شد.

وی عنوان کرد: از اواسط اسفند سال گذشته تا کنون، معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی خراسان رضوی، اقدام به برگزاری جلسات متعدد و فشرده پروژه‌یابی با بخش صنعت در تمامی حوزه‌های مرتبط با گروه‌های پژوهش نمود. در مجموع با 8 شرکت مختلف صنعتی در حوزه‌های مواد و فنی-مهندسی، بیوتکنولوژی، صنایع غذایی و داروسازی جلسات پروژه یابی برگزار شد و بسیاری از این شرکت‌ها از بخش اعتبار مالیاتی قانون جهش تولید دانش بنیان و همکاری با پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی خراسان رضوی برای تعریف و ارسال پروژه‌های تحقیق و توسعه خود استقبال کردند.