معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

ارائه خدمات تخصصی نوینPRP در جهاددانشگاهی

PRP   یا (PLATELET RICH PLASMA ) پلاسمای غنی شده از پلاکت فرآورده خونی است که غلظت پلاکت‌های فعال آن ۴ تا ۸ برابر خون طبیعی بوده و در طی یک فرآیند جداسازی از خون تازه تهیه می‌شود. پلاکت های خونی علاوه بر عملکرد مهم در انعقاد خون حاوی عوامل حیاتی مانند سیتوکین‌ها اینترلوکین ها و فاکتورهای رشد پلاکتی، شبه انسولینی فاکتور رشد سلول های فیبروبلاستی و اپیتلیالی است که در ترمیم زخم و بازسازی بافت‌ها و رگهای خونی آسیب دیده نقش مهمی ایفا می‌کنند.

PRP چگونه عمل می‌کند؟

در صورتی که پلاکت‌ها بصورت استاندارد و غلظت مناسب تهیه شوند، در محل بافت آسیب دیده، ترشح فاکتورهای رشد متعدد را به همراه داشته که این فاکتورها می توانند عملکرد بسیار مؤثری را در روند ترمیم ایفا نمایند. همچنین پلاکت‌های خونی سبب شکل گیری شبکه فیبرینی می‌گردد که امکان تحریک رشد ولانه گزینی سلول‌های دخیل در فرآیند ترمیم را فراهم می‌کند.

فواید PRP

چه کسانی بیشترین سود را از PRP می برند؟

از جمله فواید و مزیتهای محصول درمانی PRP که آن را کاندید مناسب برای طیف گسترده میکند می توان به عدم نیاز به بستری و بروز حساسیت، نداشتن محدودیت سنی و جنسیت در استفاده از آن و نیز کاربرد آن در تمامی بافت‌های آسیب دیده اشاره نمود. بنابراین بهترین کاندیدای پلاکت درمانی شامل موارد زیر هستند.

  • متقاضی جوان سازی پوست و اشخاصی با ضایعات پوست و مو
  • آرتریت یا آرتروز ، به ویژه مبتلایان به بیماری های دژنراتیو زانو
  • پارگی رباط و التهاب تاندون
  • التهاب دیسک بین مهره ای و فتق
  • آسیبهای ناشی از ورزش مانند التهاب پلانتار در دونده‌ها
  • مشکلات ساکروایلیاک
  • درد عصب سیاتیک
  • درد مزمن در هر منطقه حساس از جمله کردن کمر زانو و شانه
  • بی ثباتی از دست دادن تعادل سختی و از دست دادن انعطاف پذیری طیف حرکتی
  • لقاح مصنوعی (IVF)                        

کاربردهای PRP

با توجه به نقش و عملکرد زیستی، پلاکت های خونی و مواد مترشحه از آنها در فرآیند بازساختی و ترمیم بافت‌های آسیب دیده این فرآورده خونی عملکردهای مؤثر درمانی را در محل تزریق نظیر سنتز کلاژن، کمک به تمایز سلول‌‌های بنیادی و شکل گیری ماتریکس رگ زایی خواهد داشت. بنابراین از PRP در بهبود و ترمیم هر آسیبی که بهبود فرآیند ترمیم در آن لازم است می‌توان بهره برد. این تکنیک درمانی از سال‌ها پیش به عنوان یک روش درمانی نوین ایمن و سودمند در زمینه‌های مختلف پزشکی نظیر جراحی فک و صورت قلب گوش و حلق و بینی و ارتوپدی به کار می رود. در حال حاضر مهمترین کاربرد PRP در درمان آسیبهای اسکلتی ـ عضلانی، آسیب‌های نورونی، آسیب‌های ارتوپدی (مانند درمان سریعتر گرافت های استخوان) ،پوست و زیبایی شامل درمان آلوپسی آندوژنیک، بهبود زخم و اسکار، درمان ترک‌های پوستی ناشی از بارداری جوان سازی پوست جلوگیری از ریزش مو و تحریک رویش مجدد مو و نیز در زمینه درمان ناباروری است.

آزمایشگاه و مجموعه درمانگاه تخصصی مرکزی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با همکاری گروه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی این سازمان آماده ارائه محصول PRP اتولوگ به شکل غیر فعال و فعال است. تولید محصول PRP پس از دریافت خون از بیمار در شرایط استاندارد GMP همرا با گواهی کنترل کیفی ارائه می‌گردد.

 

جهت تعیین نوبت PRP :  با شماره : 05131997627  تماس بگیرید.

 

آزمایشگاه مرکزی (رازی) و مجموعه درمانگاهی آزمایشگاه مرکزی (رازی) و مجموعه درمانگاهی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با هدف ارائه طیف گسترده ای از خدمات تشخیصی، تخصصی و فوق تخصصی به بیماران و پزشکان در سال ۱۳۶۰ تاسیس شد و خدمت رسانی مطلوب با هدف حمایت از تمامی آحاد جامعه مخصوصا اقشار کم برخوردار را رسالت اصلی خود قرار داد. در حال حاضر درمانگاه تخصصی داخلی و مرکز شیمی درمانی سازمان جهاد دانشگاهی با بهره گیری از به روز ترین دستگاه ها خدمات تشخیصی همچون آندوسکوپی و کولونوسکوپی تحت بیهوشی و اسپیرومتری را همه روزه به همشهریان عزیز ارائه خدمت می نماید. همچنین گروه پژوهشی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی و متخصصین حوزه ی سلول های بنیادی و ژنتیک مستقر در درمانگاه تخصصی داخلی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با استفاده از رویکردهای جدید درمانی مبتنی بر پزشکی بازساختی و سلول درمانی ارائه خدمات خود را در این حوزه نیز آغاز کرده است. این گروه پژوهشی و مراکز خدمات درمانی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی افتخار دارند تا با به روز ترین تجهیزات آزمایشگاهی و متخصصین متبحر دانشگاهی خدمات وابسته به درمان های سلولی خود را در شرایط آسپتیک و در اتاق تمیز مجهز این سازمان با بهترین کیفیت ارائه خدمت نمایند. خدمات مبتنی بر تزریق PRP و مشاوره و درمان زخم از جمله متمایز ترین خدمات مجموعه پزشکی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به شمار می آیند که در حال حاضر در شهر مقدس مشهد به تمامی همشهریان عزیز با تعرفه غیر خصوصی ارائه می‌شوند.

 

آدرس : مشهد میدان ده دی خیابان رازی غربی | درمانگاه داخلی جهاد دانشگاهی |

۰۵۱۳۱۹۹۷۴۵۱ گروه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی