مطالعات اجتماعی گردشگری
دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری
بر اساس آیین نامه تعیین اعتبار علمی نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعطای اعتبار علمی_پژوهشی نشریه مطالعات اجتماعی گردشگری وابسته به پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در جلسه کمیسیون بررسی نشریات علمی مورخ 19/12/94 موافقت شد.
دکتر شریفی، دبیر کمیسیون نشریات علمی در گواهی تعیین اعتبار علمی این نشریه آورده است: بدون شک تلاش دست اندرکاران نشریه سهم به سزایی در گسترش مرزهای دانش و ارتقای کیفی و کمی جایگاه علمی کشور خواهد داشت.
امتیاز: علمی – پژوهشی (3325/18/3 / 1395/01/16) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
نشانی: مشهد، پردیس دانشگاه فردوسی، سه راهی علوم تربیتی، پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی.
نشانی الکترونیکی: itor@jdm.ac.ir
سایت اینترنتی دوفصلنامه:http://www.journalitor.ir
سایت اینترنتی پژوهشکده: http://www.itor.ir
رویکرد دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری
گردشگری پدیدهای چند وجهی و موضوع مطالعه بین رشتهای علوم مختلف همچون اقتصاد، مدیریت، بازاریابی، مردمشناسی، انسانشناسی، روانشناسی، تاریخ، جغرافیا، علوم سیاسی و جامعهشناسی است. فهم فرآیند پیچیدۀ اجرایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گردشگری، نیازمند اتخاذ رویکرد نظری جامعی است. انسان محور بودن این صنعت، موجب نقش پررنگ عامل انسانی در کم و کیف توسعه و افول آن است؛ بنابراین سیاستگذاری، برنامهریزی و مدیریت گردشگری بدون توجه به وجوه انسانی، اجتماعی و فرهنگی گردشگری با نقصان روبهرو است.
نظر به اهمیت و آثار اقتصادی گردشگری، توجه پژوهشها به حوزۀ اقتصاد و مدیریت گردشگری معطوف شده است و مطالعات گردشگری از منظر اجتماعی به تناسب سایر زمینه ها رشد نداشته است. پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در نظر دارد با انتشار دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری بستری برای تضارب اندیشهها و آرای پژوهشگران درخصوص زمینهها، فرآیندها و پیامدهای اجتماعی فرهنگی مترتب بر گردشگری فراهم آورد و در تولید اشاعۀ دانش اجتماعی پدیدۀ رو به رشد گردشگری ایفای نقش نماید.
بدین ترتیب این نشریه به انتشار مقالاتی میپردازد که پدیدۀ رو به رشد گردشگری، عوامل مؤثر یا پیامدهای آن را در وجه اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار دهد. برای نیل به این اهداف لازم است مقاله حداقل یکی از شرایط زیر را دارا باشد:
- ارائه یافتهها و نتایج پژوهش اصیل صاحبان اثر
- تولید روشمند مفاهیم نظری اصیل و کمک به ارتقای بدنه معرفتی در زمینه مورد نظر
- نوآوری روششناختی.