معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

بازدید فرماندار مشهد از معاونت پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی

محسن داوری، فرماندار مشهد و معاون استاندار خراسان رضوی  ۲۳ مردادماه، از بخش‌های مختلف معاونت پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی شامل پژوهشکده گردشگری، مجتمع فنی و مهندسی، پژوهشکده علوم و فناوری صنایع غذایی، پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی، گروه سلول‌های بنیادی و پژشکی بازساختی و ... بازدید کرد. 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در بازدید از پژوهشکده گردشگری  جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی، آرش قهرمان، عضو هیئت علمی این پژوهشکده، درباره سابقه فعالیت‌های پژوهشکده زیارت و گردشگری توضیحاتی ارائه داد.

وی گفت: سعی ما بر این بوده است برای اینکه این پژوهش‌ها به جامعه متصل شود با تأسیس مرکز خدمات تخصصی گردشگری پلی میان مراکز پژوهشی، جامعه مخاطبان  و ذی‌نفعان ایجاد کنیم.

در ادامه مسعود اعلم صمیمی، مدیر مرکز خدمات تخصصی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی در خصوص نقشه هوشمند گردشگری مشهد توضیحاتی ارائه کرد که از طریق اپلیکیشن مربوطه می‌توان، اطلاعات لازم در خصوص نقاط زیارتی و گردشگری شهر مشهد را مشاهده کرد.

همچنین رضا رضوانی، عضو گروه پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی نیز به تشریح برنامه راهبردی ـ عملیاتی گردشگری خراسان‌رضوی پرداخت.

فرماندار مشهد نیز درباره پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی، اظهار کرد: طرح‌‌ها و اقدامات خوبی در این پژوهشکده انجام شده است البته یکی از نقاط ضعف ما جزیره‌ای عمل کردن است که باعث می‌شود دستاوردها آنگونه که باید و شاید مورد استفاده قرار نگیرد.

جواد براتی، مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی نیز در این بازدید توضیحاتی پیرامون آمایش و سند توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی در خراسان‌رضوی ارائه داد.

در ادامه فرماندار مشهد از پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی بازدید کرد که در این بازدید شادی بلوریان، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و موادغذائی جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی درخصوص نقش این پژوهشکده در ارتقای امنیت غذایی، اظهار کرد: در این موضوع با دو رویکرد افزایش بهره‌وری صنایع تبدیلی و افزایش تولید مواد مختلف مانند تولید رنگ‌ و تولید فرآورده‌های غذایی یا مواد اولیه روبه‌رو هستیم.وی ادامه داد: در رویکرد افزایش بهره‌وری صنایع تبدیلی، کاهش، بهره‌گیری و استفاده از ضایعات را آن مدنظر داریم و در رویکرد تولید فرآورده‌های غذایی از فناوری‌های رنگ در خوراکی و تولید طعم‌های خوراکی بهره‌مند می‌شویم.

در بازدید از مجتمع فنی مهندسی جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی، احمد مولودی، مدیر گروه پژوهشی مواد نوین جهاددانشگاهی، با تشریح دستاوردهای این مرکز در حوزه‌های مختلف، درخصوص، سایلنسر، کاتالیست کنترل‌کننده آلودگی هوا، دسته موتور خودرو دنا پلاس و تارا و ایمپلنت‌های متخلخل دندان، توضیحاتی ارائه داد.

مریم عامری، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: بهره‌وری از آب‌های شور و نامتعارف، تولید محصولات کشاورزی، ارتقای سیستم‌های کشت بسته(گلخانه هوشمند)، تنوع‌بخشی به قارچ‌های دارویی از رویکردهای پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی است که در این خصوص فرماندار مشهد بر ضرورت تعامل با بخش‌های حاکمیتی مانند جهاد کشاورزی تاکید کرد.

در ادامه این بازدید، فرماندار مشهد با حضور در گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی ضمن بازدید از بخش‌ها و فعالیت‌های مختلف این گروه، با یاد و نام مرحوم کاظمی آشتیانی، ایشان را الگوی بسیار ارزشمند برای جامعه علمی عنوان کرد و پیروی از این الگو را برای جوانان بسیار مفید و کارساز دانست که می‌تواند زمینه موفقیت‌های بسیاری را برای کشور فراهم کند.

محسن داوری، فرماندار مشهد در پایان این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: علت اینکه مقام معظم رهبری به درستی نگاه ویژه‌ای به جهاددانشگاهی دارند، به علت روحیه جهادی بودن در آن است. امام‌(ره) بعد از انقلاب اسلامی چند ابتکار عمل ایجاد کرد که در دنیا بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: نخست قدرت اقتدار نظام جمهوری در ایجاد نهادهای مؤثر موازی است. در همه دنیا موازی‌کاری ضعف است، اما در جمهوری اسلامی نهادهای موازی نقطه قوت شدند. در حوزه امنیتی یکی از پارامترهایی که در جمهوری اسلامی کودتا را مهار می‌کند، همین ویژگی و ابتکار عمل است.

داوری گفت: از دیگر ابتکار عمل‌های امام(ره) آوردن مردم در حکومت‌داری بوده است که جوامع غربی این ایده را تحت عنوان دموکراسی انجام می‌دهند، اما هیچ‌گاه مانند ما از ظرفیت مردم بهره‌مند نشده‌اند و آن‌ها را وارد میدان نکرده‌اند. همچنین باید گفت جهادسازندگی برگرفته از حوزه اعتقادی ماست که جهاد جزء اصولی است که ما از آن بهره می‌بریم.

فرماندار مشهد اظهار کرد: اما امروز موضوعی که مقام معظم رهبری نیز به آن اتکا دارند، جهاد، آن هم جهاددانشگاهی است. قرار بر این بوده جهاددانشگاهی جریان دانشگاهی را جهادگونه وارد کشور و به حوزه حاکمیتی تزریق کند، تا یک اتفاق تراز و بزرگی رخ دهد که دشمن در این حوزه، این حرکت را شناسایی کرد و در همان روزهای نخست اجازه نداد انقلاب اسلامی به آن شکلی که باید این حرکت را پیش ببرد و همچنان نیز مانع ایجاد کرده است.

داوری با بیان اینکه دشمن در حال شناسایی نقاط قوت با هدف از بین بردن آن‌هاست و از این طریق می‌خواهد به کشور آسیب بزند، گفت: یکی از آسیب‌های جدی ما این است که هرگز دانشگاه‌ها آنگونه که باید در خدمت جامعه نیست. هرجا دانشگاه در خدمت جامعه بوده، رشد و پیشرفت خوبی نیز صورت گرفته است. به خصوص در حوزه پزشکی این مسئله مأنوس‌تر است و در دنیا حرفی برای گفتن داریم، علی‌رغم اینکه در حوزه‌های دیگر این مسئله به چشم می‌خورد.

وی در پایان اظهار کرد: همه فعالیت‌ها به گفتمان انقلاب اسلامی و کار جهادی باید به اقتدار جمهوری اسلامی منتهی شود. انقلاب اسلامی آرمانی است که باید در جهان اتفاق بیافتد. برخی حرکت‌ها و فعالیت‌ها، اگرچه خوب است اما در تراز گفتمان انقلاب اسلامی نیست.