معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

ارتباط بحران آب با امنیت غذایی و ضرورت ارائه راهکارهای تخصصی

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: بحران آب با مقوله امنیت غذایی ارتباط تنگاتنگی دارد و همین مساله ضرورت ارائه راه‌حل‌های تخصصی جهت مقابله با این بحران را دوچندان می‌کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حسین امینی‌مشهدی در نشست تخصصی "تهدید‌های زیستی ناشی از بحران آب در صنعت قارچ" از سلسله نشست‌های  تخصصی بحران آب و رویکرد بیوتکنولوژی" پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی که با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی در سالن همایش‌های زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی جهاددانشگاهی برگزار شد، با ارزیابی مطلوب از تعامل و همکاری‌های صورت گرفته میان جهاددانشگاهی و استانداری بیان کرد: مسائلی همچون امنیت غذایی، بحران آب و موضوع زیارت از جمله مهمترین دغدغه‌های جهاددانشگاهی در استان خراسان رضوی است و پژوهشگران ما به صورت ویژه جهت ارائه راهکارهای تخصصی بر روی این موضوعات متمرکز شده‌اند.

وی از بحران آب به عنوان یکی از چالش‌های اساسی استان خراسان رضوی یاد کرد و افزود: این بحران با مقوله امنیت غذایی ارتباط تنگاتنگی دارد و همین مساله ضرورت ارائه راه‌حل‌های تخصصی جهت مقابله با این بحران را دوچندان می‌کند.

امینی‌مشهدی ضمن قدردانی از حضور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی در این جلسه بیان کرد: رعایت اصول پدافند غیرعامل در همه حوزه‌ها یک ضرورت غیرقابل انکار است و باید نسبت به رعایت آن فرهنگ‌سازی صورت گرفته و جزء الزامات فردی و اجتماعی جامعه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در پایان ابراز امیدواری کرد تا این نهاد بازوی علمی مناسبی برای کمک به استانداری خراسان رضوی در حوزه پدافند غیرعامل قرار گیرد.

در ادامه این جلسه تریبون در اختیار دکتر «هاشم جنگی»، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی قرار گرفت، او با اشاره به بازدیدش از مرکز خدمات تخصصی فناوری تولید قارچ خوراکی، گلخانه‌های گیاهان باغبانی و استخر جلبک پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، اظهار کرد: در این بازدید شاهد تلاش‌های شایسته پژوهشگران جهاددانشگاهی در راستای تامین امنیت غذایی بودیم و پدافند غیرعامل هم چیزی غیر از این نیست.

وی با تاکید بر اینکه پدافند غیرعامل یعنی آینده‌نگری، پیشگیری و مراقبت، افزود: باید به جهاددانشگاهی جهت فعالیت‌هایی که در حوزه صنایع غذایی انجام می‌دهد دست مریزاد گفت و امیدوارم چنین حرکت‌هایی به تمامی استان‌های کشور تعمیم پیدا کند.

جنگی با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "پدافند غیرعامل اصلی است برای همیشه"، خاطرنشان کرد: این سخن رهبر انقلاب بیانگر اهمیت پدافند غیرعامل و عنایت ویژه ایشان به این موضوع است.

وی با تاکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی مسوول مستقیم اجرای پدافند غیرعامل در استان‌ها هستند، بیان کرد: در خراسان رضوی مساله آب به یکی از مهمترین موضوعات استان تبدیل شده و با توجه به وابستگی تمامی صنایع به آن ضرورت دارد تا برای مواجه با این موضوع نهادهای علمی، پژوهشی همچون جهاددانشگاهی راه‌حل‌های کاربردی برای عبور از این بحران ارائه دهند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های استان در تولید قارچ تصریح  کرد: در این رابطه خراسان رضوی جایگاه خوبی در کشور دارد و باید برای حفظ این جایگاه تلاش کنیم.

وی در پایان سخنانش بر برگزاری جلسات مشترک با جهاددانشگاهی جهت تامین سلامت زنجیره غذایی در استان خراسان رضوی تاکید کرد.

«سیدضیا نصرتی»، مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی سخنران دیگر این جلسه بود، او با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی سازمانی مساله محور است، بیان کرد: هرجا در جامعه مشکلی وجود داشته شاهد حضور پررنگ جهاد دانشگاهی برای مواجه با آن مشکل بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی به عنوان یکی از حوزه‌های پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی بر موضوع تامین منابع پایدار در کشور متمرکز شده است، بیان کرد: یکی از چالش‌های اساسی پیش روی امنیت غذایی، تغییر اقلیم و عوارض ناشی از آن است و در این رابطه از دو جهت دچار مشکل هستیم، اول اینکه ما به دنبال اجرای سیاست جوانی جمعیت هستیم که در این خصوص باید نسبت به بحران آب چاره‌اندیشی‌های جدی صورت پذیرد و مسوولیت اصلی در دست کسانی است که در حوزه پژوهش کار می‌کنند.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی ادامه داد: مساله بعدی این است که بر روی نفوذ فناوری در منابع طبیعی کم کار شده است و اگر گام‌های توسعه فناوری را به درستی برداریم از کنار بحران‌ها و چالش‌هایی که با آنها مواجه هستیم راحت‌تر عبور می‌کنیم.

نصرتی با اشاره به اینکه در کشاورزی از 2 بعد "راندمان" و "بهره‌وری" دچار مشکل هستیم، بیان کرد: جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری بسیار توانمند است و در خصوص تامین امنیت غذایی در کشور میتواند نقش‌آفرینی موثری داشته باشد.

در ادامه، دکتر حمیدرضا پوریان فر، عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی سخنانی در خصوص بحران آب به عنوان یک تهدید زیستی برای تامین نهاده‌های اولیه کشاورزی و سپس دکتر جواد جانپور دیگر عضو هیات علمی این پژوهشکده سخنرانی خود را در خصوص پدافند غیر عامل و قارچ های خوراکی سخنرانی خود را ارائه کرد. 

در بخش دیگری از این جلسه دکتر«هایده آفاق»، مسوول امور گلخانه‌ها و قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت غذایی و دارویی قارچ‌های خوراکی به تشریح تاثیر بحران آب بر آینده صنعت پرورش قارچ به لحاظ مقدار آب مورد نیاز این صنعت پرداخت.