معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

برگزاری سومین پیش رویداد ملی فبین فود در تهران

سومین پیش رویداد فبین فود در معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، نخستین رویداد ملی فبین‌فود (FabinnFood) با مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با حضور صاحب‌نظران و متولیان ملی صنعت غذا در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

دکتر شادی بلوریان، دبیر رویداد ملی فبین‌فود، در این جلسه، هدف اصلی از برگزاری این رویداد را هم‌رسانی میان بازیگران و نقش‌آفرینان زیست‌بوم فناوری صنعت غذا توصیف کرد و گفت: با برگزاری این رویداد در پی آن هستیم تا نیازهای فناورانه و نوآورانه صنعت غذا را شناسایی کنیم و بتوانیم با به اشتراک گذاشتن این نیازها با نخبگان کشورمان و توسعه ایده‌های منتخب در آزمایشگاه ساخت سریع (Fab Lab) صنایع غذایی جهاددانشگاهی نقش قابل توجهی را در ارتقای امنیت غذایی کشور داشته باشیم.

وی افزود: از دیگر اهدافی که در این رویداد دنبال می‌کنیم، تبیین جایگاه آزمایشگاه ساخت سریع (فب‌لب) در توسعه نوآوری و افزایش تاب آوری صنعت غذا است. حمایت از ایده‌های منتخب همراه با تأمین زیرساخت‌های آزمایشگاهی و منتورینگ تا مرحله نمونه‌سازی در آزمایشگاه ساخت سریع انجام خواهد شد.

به گفته عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی، باتوجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده، تاکنون حدود ۶۰ نیاز فناورانه و مسئله از سمت کارخانه‌های صنایع غذایی برای رویداد فبین‌فود ارسال و ۳۸ طرح فناورانه در راستای نیازهایی شرکت‌ها دریافت شده است.

بلوریان تاکید کرد: دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی، چشمه‌های جوشان فناوری هستند که همگرایی  بین آنها، رودخانه فناوری را تشکیل می‌دهد که فناور و نخبه را به اقیانوس صنعت و جامعه متصل می‌کند. فب‌لب تخصصی جهاد دانشگاهی، بستری برای حرکت این رودخانه است.

دبیر اولین رویداد ملی فبین فود با تاکید بر اینکه در بررسی یک زیست بوم اجزاء و پیوندهای آن بسیار مهم و کلیدی است، ادامه داد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و دغدغه­ مند در حوزه‌های مسائل کلان کشور از جمله صنایع غذایی با تجربه بیش از ۴۰ سال تلاش در عرصه توسعه فناوری و نوآوری، ایجاد شبکه‌ای از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهش و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای تولیدی صنایع غذایی با هدف رفع هم‌رسانی نیازها و ایده‌های نوآورانه صنایع غذایی را در دستور کار قرار داده است.   

گفتنی است به منظور تبیین جایگاه آزمایشگاه‌های ساخت سریع در ارتقاء نوآوری در صنعت غذای کشور، تاکنون نشست‌های تخصصی متعددی در قالب پیش‌رویدادهای «فبین فود» برگزار شده است. 

در روزهای برگزاری رویداد، تیم های منتخب طی جلسه تخصصی با حضور نمایندگان علمی‌پژوهشی و صنعت از ایده خود دفاع کرده و پس از جمع بندی نهایی عناوین تیم های برگزیده در اختتامیه معرفی خواهند شد. تجاری سازی ایده‌های پذیرفته شده، طی تفاهمات بعدی و با رضایت طرفین انجام خواهد شد.