معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

اقتصاد دانش‌بنیان جز با تعامل صنعت و دانشگاه محقق نمی‌شود

رئیس رویداد ملی فبین فود گفت: ایجاد یک کسب و کار و پایدار نگه داشتن آن یکی از دشوارترین کارها است و ما در آزمایشگاه‌های ساخت سریع بنا داریم تا این دشواری را برای تولیدکنندگان و پژوهشگران کاهش دهیم چرا که اقتصاد دانش بنیان از مسیری جز با هم بودن دانشگاهیان و بخش خصوصی میسر نمی‌شود.

دکتر شقایق حق‌جوی جوانمرد در دومین پیش‌رویداد فبین فود که با هدف شناسایی نیازهای فناورانه و تبیین سیاست‌های حمایتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری که در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های استان خراسان رضوی در حوزه صنایع غذایی، اظهار کرد: این ظرفیت‌ها و همچنین وجود بارگاه مطهر امام رضا(ع) به شهر مشهد جایگاه ویژه‌ای بخشیده است به همین دلیل فب‌لب‌های تخصصی صنایع غذایی را در جهاددانشگاهی خراسان رضوی راه اندازی کردیم.

حق‌جوی جوانمرد درخصوص کارکردهای فب‌لب(آزمایشگاه‌های ساخت سریع) بیان کرد: ما برای اینکه یک بستر مناسب، آسان و ارزان برای تحقیق و توسعه در کشور ایجاد کنیم تصمیم به راه‌اندازی آزمایشگاه‌های ساخت سریع در حوزه صنایع غذایی گرفتیم.

رئیس رویداد ملی فبین‌فود به حضور دانشگاهیان و بخش خصوصی در کنار یکدیگر در این جلسه اشاره کرد و گفت: باید به این با هم بودن و در کنار هم نشستن امیدوار و دلگرم باشیم چراکه اقتصاد دانش بنیان از مسیر دیگری جز با هم بودن دانشگاهیان و بخش خصوصی میسر نمی‌شود.

وی حل مساله به روش ارزان، خلاقانه و تکرارپذیر را یک ضرورت در اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: ایجاد یک کسب و کار و پایدار نگه داشتن آن یکی از دشوارترین کارها است و ما در فب‌لب‌ها بنا داریم تا این دشواری را برای محققان، تولیدکنندگان و پژوهشگران کاهش دهیم.

 

در ادامه این جلسه «مهدی کرامتی»، سرپرست دبیرخانه شورای راهبردی فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان با اشاره به تدوین قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها در سال 1389، اظهار کرد: در این قانون تمام آمال و آرزوهای ما ارتباط صنعت و دانشگاه و نگه داشتن نخبگان در شرکت‌های دانش بنیان بود و نتیجه 10 سال تلاش ما این شد که نزدیک به 10 هزار شرکت دانش بنیان ثبت و 300 هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار شدند و 400 هزار میلیارد تومان فروش محصولات و خدمات داشتند.

وی درخصوص الزامات اقتصاد دانش‌بنیان گفت: اقتصاد دانش‌بنیان به جز شرکت‌های دانش‌بنیان اضلاع دیگری مانند دولت‌های محلی، نهادهای حکومتی، وزارتخانه‌ها و ... دارد که همه این‌ها باید با هم درگیر شوند تا اقتصاد دانش‌بنیان شناخته شود.

کرامتی با اشاره به اینکه نتیجه توجه به اقتصاد دانش بنیان تدوین قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سال 1401 بود، خاطرنشان کرد: در این قانون برای بخش‌های مختلفی مانند صنعت، استانداری‌ها و وزارتخانه‌ها وظایفی تعیین شده است.

سرپرست دبیرخانه شورای راهبردی فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان ادامه داد: 20 ماده این قانون تبدیل به 14 آیین نامه اجرایی و تعداد زیادی دستورالعمل و بخشنامه اجرایی شده است و دستگاه‌های مختلف را ملزم به اجرا می‌کند.

وی با اشاره به یکی از بندهای این قانون که در آن معادل هزینه انجام شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه، به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی اعطاء می شود، بیان کرد: در واقع هدف از قانون جهش تولید دانش بنیان این است که هم بخش صنعت شامل اعتبار یا تخفیف مالیاتی شود و هم دولت از تحقق اقتصاد دانش بنیان  در کشور سود ببرد.

کرامتی همچنین درخصوص بند «ت» ماده 11 قانون جهش تولید دانش بنیان که با هدف حمایت از تعمیق فناوری و استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش­ بنیان، اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی اعطاء شده و به همین میزان از مالیات قطعی ­شده سال تخصیص سرمایه مذکور یا سالهای بعد کسر می­شود، گفت: طبق قانون شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و شرکت‌هایی که سرمایه ثبتی آنان یک سی‌ام آخرین سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی شود اجرای این قانون شامل حال آنان می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

 

فبین‌فود نشان دهنده یک سرفصل جامانده از همکاری بخش خصوصی و دانشگاهی است

علی شریعتی مقدم، رییس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: رویداد فبین فود نشان دهنده یک سرفصل جامانده از همکاری بخش خصوصی و بخش دانشگاهی است. چراکه در کشور ما بسیاری از محصولات و حوزه‌ها به خصوص بخش کشاورزی دارای مزیت رقابتی بوده و دیر زمانی نمی‌گذرد که خراسان رضوی قطب اصلی صنایع غذایی شناخته شده است.

وی از محصول زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک کشور نام برد و گفت: توجه به بحث علمی در حوزه زعفران موجب شد تا میزان صادارت این محصول در دهه70 تا ۸۰ ، ۱۵ برابر گردد که این رشد صادرات مرهون کار علمی و همکاری بین دانشگاه و بخش خصوصی است.

رییس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به همرسانی نیازها و ایده‌های فناورانه در رویداد فبین فود عنوان کرد: این مدل بر مبنای مناطق مختلف و بر اساس نیازهایی است که صنایع، زودتر از دولت‌ها و دانشگاه‌ها به آن پی می‌برند، چرا که صنایع به این درک رسیده‌اند که برای حرکت به سمت جلو باید در خودشان تغییر ایجاد کنند.