معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

سهم دانش‌بنیان‌ها در جذب نیروهای امریه

مدیرکل دفتر حمایت و توسعه دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان فناور می‌توانند ۵ نیرو را به عنوان سرباز امریه به کار گیرند، این تعداد در شرکت‌های نوآور ۳ و در شرکت‌های نوپا به ۲ نفر می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، مهدی آل‌احمد در دومین جلسه از "سلسه نشست‌های ترویجی قانون جهش تولید دانش‌بنیان" که امروز در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد، با اشاره به انواع حمایت‌هایی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های  دانش بنیان به عمل می‌آورد، بیان کرد: حمایت‌های مالی و اعتباری، حمایت‌های بلاعوض برای توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت‌های ذیل قانون از جمله مهمترین حمایت‌هایی است که ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از فعالیت‌های دانش بنیان به عمل می‌آوریم.

وی در ادامه به معافیت مالیاتی که قانون برای شرکت‌های دانش بنیان قائل شده اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون شرکت‌های نوپا برای فروش کلیه محصولات دانش‌بنیان به مدت 5 سال معاف از پرداخت مالیات هستند و شرکت‌های فناور و نوآور که محصولاتی با سطح فناوری بالا تولید می‌کنند، مشمول معافیت مالیاتی فروش محصولات دانش‌بنیان تا 10 میلیارد تومان و معافیت مالیاتی بر عملکرد بیش از 10 میلیارد تومان با در نظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه می‌شوند.

60 درصد پرونده‌های کارگروه مسائل بیمه‌ای حل و فصل شده است

آل‌احمد با بیان اینکه کارگروه حل و فصل مسائل بیمه‌ای نیز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: مسائل بیمه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سازمان تامین اجتماعی در کارگروه مشترک معاونت با سازمان تامین اجتماعی بررسی می‌شود. در این راستا ما استان به استان پرونده‌ها و مسائل را پالایش می‌کنیم و تاکنون مسائل 60 درصد پرونده‌هایی که شرکت‌ها به کارگروه ما ارسال کردند مرتفع شده است.

وی در خصوص معافیت‌های گمرکی شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: تمام شرکت‌های تولیدی برای واردات مواد اولیه و کالاهای واسط نیازمند به ارائه گواهی استاندارد اجباری در گمرکات اجرایی می‌باشند، طبق تفاهم فی مابین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و گمـرک جمهـوری اسلامی ایـران، در صورت تایید معاونـت علمـی شرکت‌های دانش‌بنیان نیـازی بـه ارائه گواهی انطباق استاندارد نخواهند داشت.

شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول برخورداری از حداکثر تسهیلات گمرک خواهند بود

مدیرکل دفتر حمایت و توسعه دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان با احراز سطح تجارت معادل یک ششم واحدهای تولیدی، مشمول برخورداری از حداکثر تسهیلات گمرک خواهند بود، بیان کرد: گمرک برای تنظیم رابطه با شرکت‌ها آنها را در سه سطح دسته بندی کرده است، بر این اساس شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در 3 سطح تعیین شده شامل برخورداری از این تسهیلات خواهند شد.

آل‌احمد با اشاره به حمایت‌های قانونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخصوص سربازی و امریه نیروهای کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: مشمولان نظام وظیفه در شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند پس از ثبت‌نام در سایت بنیاد ملی نخبگان، انجام ارزیابی‌های مربوطه و دارا بودن شرایط، در همان شرکت دوره سربازی خود را طی کنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان فناور می‌توانند ۵ نیرو را به عنوان سرباز امریه به کار گیرند، افزود: این تعداد در شرکت‌های نوآور ۳ و در شرکت‌های نوپا به ۲ نفر می‌رسد. سهم شرکت‌ها در پروژه‌های جایگزین خدمت نیز شرکت‌های فناور ۵ پروژه، شرکت‌های نوآور ۳ و در شرکت‌های نوپا ۲ پروژه است.

مدیرکل دفتر حمایت و توسعه دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین به منظور بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی، فناوری و نوآوری فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری در شرکت‌های دانش بنیان، متقاضیان میتوانند برای گذراندن دوره پسا دکترا در شرکت‌های دانش بنیان طی تفاهم نامه ای که با شورای عتف صورت گرفته است، بدون هیچ  محدودیتی در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت شوند، البته مشروط به اینکه بیش از 4 سال نباید از مدرک تحصیلی آنان گذشته باشد و طرح باید در راستای رساله تخصصی فرد باشد و شرکت‌های با فروش بالای 3 میلیارد تومان می‌توانند در آن شرکت کنند.

 

 

آل‌احمد تاکید کرد: طرح شرکت حتما باید در راستای محصول دانش‌بنیان و یا توسعه، طراحی و ساخت محصول جدید در راستای اولویت‌های اعلامی در سامانه دانش‌بنیان باشد.

جهاددانشگاهی؛ حلقه واسطه بخش خصوصی و دولت 

در بخش دیگری از این جلسه مهندس احمد افروغی، مدیر مرکز تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: فعالان حوزه نوآوری یکی از مهمترین مشکلات موجود در فضای اکوسیستم خود را نبود حلقه واسط نوآور معرفی کرده و از معاونت علمی درخواست داشتند تا این مساله را مرتفع کند.

وی ادامه داد: در این رابطه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارگزارانی را به عنوان حلقه واسطه میان بخش خصوصی و دولتی مشخص و جهاددانشگاهی خراسان رضوی به عنوان کارگزار اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان تعیین شد.

 مدیر مرکز تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی خراسان رضوی  خاطرنشان کرد: ما بدین منظور سلسله نشست‌هایی را جهت ترویج و اطلاع‌رسانی قانون جهش تولید با حمایت و همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری خراسان رضوی، شرکت شهرک‌های صنعتی استان و فعالان بخش خصوصی برگزار می‌کنیم.