معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

برگزاری گردهمایی رابطین پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی در جهاددانشگاهی خراسان رضوی

گردهمایی رابطین پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی استان با حضور سردار محمدعلی قمی، معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور به میزبانی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر «حسین امینی‌مشهدی» در این مراسم که در سالن همایش‌های زنده‌یاد کاظمی آشتیانی برگزار شد، با اشاره به اینکه دو سوم آیات قرآن درخصوص پدافند غیر عامل از روش دفاع بدون اسلحه و اقناع اختصاص یافته است، اظهار کرد: با توجه به ماهیت جنگ‌های امروز که عموما جنگ‌هایی علم‌محور و تکنولوژی‌محور است ضرورت توجه به پدافند غیرعامل در کشور مضاعف شده است.

وی اقتضاء پیشرفت در حوزه پدافند غیرعامل را بر اساس آیه نفی سبیل، استقلال و بومی‌کردن دانش برشمرد و افزود: امروز قدرت تنها به داشتن قدرت نظامی محدود نمی‌شود و مجموعه عوامل پدافند غیرعامل است که در میزان قدرتمندی کشورها نقش ایفا می‌کند.

امینی‌مشهدی با تاکید بر اینکه هم آموزه‌های دینی و هم پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیا ایجاب می‌کند نگاه ویژه‌ای به پدافند غیرعامل داشته باشیم، بیان کرد: مباحثی از این دست عموما در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود و برگزاری چنین جلساتی باید منجر به تبیین اهمیت و ضرورت پدافند غیرعامل در میان دستگاه‌های مختلف اجرایی شود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی این سازمان را نهادی دانش‌بنیان که واسطه توسعه است دانست و گفت: ما خود را ملزم به همراهی و ارائه خدمات علمی و پژوهشی به نهادهای دولتی می‌دانیم و برگزاری جلساتی از این دست، یک جریان فکری سیال در زمینه پژوهشی پدافند غیرعامل در حوزه‌های مختلف به ویژه پدافند زیستی به شمار می‌آید و جهاددانشگاهی می‌تواند نتایج تحقیقات و پژوهش‌های خود را در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان قرار دهد.

«سیدضیا نصرتی»، مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی نیز که به صورت آنلاین در این جلسه حضور داشت، با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی امکانات خوبی را برای افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی در اختیار دارد، بیان کرد: جهاددانشگاهی یک سازمان مساله محور است و هر جا که خطری کشور را تهدید کند تمام قد برای حل بحران در کنار دستگاه‌های مختلف ایستاده است.

وی با تاکید بر اینکه ما مهمترین ماموریت خود را در حوزه پدافند غیرعامل کمک به تامین امنیت غذایی پایدار کشور قرار داده‌ایم، افزود: در این رابطه اخیرا تفاهمنامه همکاری میان سازمان پدافند غیرعامل و جهاددانشگاهی به امضا رسیده است که می‌تواند آغازگر فصل جدیدی از همکاری میان دو مجموعه باشد.

در بخش دیگری از این نشست «سردار محمدعلی قمی»، معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز در کشور نگاه‌ها به حوزه پدافند غیرعامل تغییر کرده و همه دستگاه‌ها نسبت به ضرورت جدی گرفتن این مساله توجیه شده‌اند، اظهار کرد: باید به آموزش رابطین دستگاه‌های اجرایی اهتمام ویژه‌ای ورزید و برای آنان احکامی صادر شود چراکه نفش رابطین به عنوان کسانی که به صورت مستقیم درگیر مسائل حوزه پدافند غیرعامل هستند نقشی غیر قابل انکار است.

در ادامه این جلسه «هاشم جنگی»، مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی ضمن تقدیر از فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه پدافند غیرعامل اظهار کرد: هماهنگی، انسجام، مدیریت جهادی و فعالیت‌های پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی نشان می‌دهد پدافند غیرعامل در این سازمان موضوعی اصلی و مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه امسال بیش از 1200 فعالیت در زمینه پدافند غیرعامل در قالب برگزاری رزمایش، کلاس و ... انجام دادیم، بیان کرد: این فعالیت‌ها به مدد همکاری رابطان پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی محقق شده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی تصریح کرد: ما در سال‌های گذشته فعالیت‌هایمان در حوزه پدافند غیرعامل بیشتر تقاضامحور بوده تا عرضه محور، اما امسال خوشبختانه محور فعالیت‌هایمان بر اساس تقاضا محوری و عرضه محوری صورت گرفته و طبق ارزیابی‌هایی که داشتیم دستگاه‌های مختلف و مدیران پیگیر مطالبات و اقدامات جدی در این زمینه هستند.

جنگی با اشاره به اینکه اگر همراهی و پیگیری دستگاه‌های اجرایی نبود به عنوان استان برتر در حوزه پدافند غیرعامل انتخاب نمی‌شدیم، ادامه داد: امسال برنامه عملیاتی پدافند غیرعامل قبل از سال جدید به ما ابلاغ شد و بر این اساس برش طرح جامع دستگاه‌های اجرایی استان را احصا و به آنان ابلاغ کردیم.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های ما بیش از 400 یا 500 طرح و پروژه قابل بهره‌برداری در مناسبت‌های خاص  از جمله هفته دولت، دهه فجر و ... در سال 1403 برگزار خواهیم کرد.

در این جلسه دکتر «فرشته حسینی» رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی درباره امنیت غذایی و دکتر «مریم عامری» معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی درخصوص پدافند زیستی و بحران اب به ایراد سخنرانی پرداختند.

همچنین در حاشیه این گردهمایی دستاوردهای پژوهشی دو پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی و علوم و فناوری مواد غذایی در قالب نمایشگاه به مخاطبان ارائه شد.

شایان ذکر است سردار قمی، معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور و دکتر جنگی، مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی از گلخانه تحقیقاتی و مرکز خدمات تخصصی تولید قارچ پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی بازدید به عمل آوردند.