معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

دانش‌بنیان کردن صنعت ماشین‌سازی باعث افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده در کشور می‌شود

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه دانش‌بنیان کردن صنعت ماشین‌سازی باعث افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده در کشور می‌شود، گفت: در این ستاد به دنبال نفوذ دانش و فناوری‌های روز صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات صنعتی هستیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر سیدمحمدمهدی هادوی عصر امروز 24 بهمن ماه در سومین جلسه از "سلسله نشست‌های ترویجی قانون جهش تولید دانش‌بنیان" که با همکاری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در شهرک صنعتی توس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: نفوذ دانش و فناوری‌های روز نه تنها در شرکت‌های دانش‌بنیان بلکه در شرکت‌های غیر دانش بنیان هم از مهمترین اهداف ماست. 

وی ادامه داد: اگر یک واحد صنعتی، دانش و فناوری‌های روز را در تولیداتش و یا در فرآیندهای تولید خود به اجرا دربیاورد درواقع همان هدفی است که در ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان ماشین‌سازی به طور جد آن را دنبال می‌کنیم چراکه این موضوع ارزش افزوده بالایی را در پی خواهد داشت.

 

به گفته وی، فلسفه اقتصاددانش بنیان که به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه شد صرفا این است که بتوانیم اقتصادمان را دانش‌بنیان کنیم نه اینکه الزاما شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه دهیم.
 
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاددانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه صنعت ماشین‌سازی نه می‌تواند محصول نهایی یک کارخانه و نه جزو مواد اولیه آن  باشد، عنوان کرد: صنعت ماشین سازی یک بخش صنعت‌ساز است، اگر بتوانیم آن را توسعه دهیم و دانش‌بنیان کنیم امید داریم تا در تامین مواد اولیه و محصول نهایی نیز شاهد تاثیرات ملموس آن باشیم. 
 
هادوی اظهار کرد: دانش‌بنیان کردن صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات صنعتی هم در ارتقای کیفیت تولیدات موثر است و هم باعث افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده در کشور خواهد شد. 
 
وی با تاکید بر اینکه اگر کسی بخواهد ماشین آلاتی را برای انجام تحقیقات و یا مهندسی معکوس وارد کشور کند، می‌تواند بدون ثبت سفارش این کار را انجام دهد، به تدوین و ابلاغ سند توسعه صنعت ماشین سازی و تجهیزات صنعتی اشاره و تصریح کرد: مبنای کار در ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاددانش بنیان ریاست جمهوری همین سند است که در آن ارتقای سطح فناوری، بحث کیفیت و زمان تحویل در بازارهای داخلی و خارجی مدنظر ماست.