معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

باید ۱۰ سال با روش «تقاضای بازار» نوآوری کنیم

مدیرکل دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان گفت: باید ۱۰ سال با روش "تقاضای بازار" نوآوری کنیم تا ثمرات این روش در اقتصادمان شکوفا شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، «مهدی کرامتی» در پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های ترویجی قانون جهش تولید دانش‌بنیان که در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار کرد: توسعه نوآوری در دنیا از دو روش «فشار فناوری» و «تقاضای بازار» صورت می‌گیرد، در روش فشار فناوری، توسعه نوآوری باید از مرحله علم و فناوری عبور کند، یعنی همان مسیرسنتی افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان یا اصرار بر رشد علمی کشور با توسعه دانشگاه‌ها و افزایش تعداد دانشجویان.

وی افزود: این نگاه در حالی سال‌ها در کشور ما رونق گرفت که ما از پاسخگویی به تقاضای بخش صنعت غافل بودیم.

کرامتی با اشاره به روش دوم یعنی توسعه نوآوری بر مبنای تقاضای بازار، اظهار کرد: این روش مبتنی بر این است که ارزیابی کنیم بازار و صنعت چه نیازهایی دارند و از این طریق به نوآوری و خلق ثروت برسیم. مکانیسم اجرای این روش در نظر گرفتن اعتبار مالیاتی است که ما این اعتبار را در قانون جهش تولید دانش‌بنیان به رسمیت شناختیم.

 مدیرکل دبیرخانه شورای راهبردی فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان ادامه داد: امروز معتقدیم اگر ۱۰ سال در کشور بر افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان تمرکز کردیم، ۱۰ سال بر رشد علمی و افزایش تعداد دانشگاه‌ها و دانشجویان متمرکز بودیم، باید 10 سال نیز با رویکرد «تقاضای بازار» نوآوری کنیم تا ثمرات این روش در اقتصادمان شکوفا شود.

در بخش دیگر این نشست، دارابی کارشناس ارشد دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان با بیان اینکه قبل از قانون جهش تولید دانش‌بنیان که در سال گذشته به تصویب رسید، قانون حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان را داشتیم، بیان کرد: ذی‌نفع اصلی این قانون شرکت‌های دانش‌بنیان بودند، در حالی که در قانون جهش تولید نگاه حمایتی حاکمیت، تنها معطوف به شرکت‌های دانش‌بنیان نیست.

وی افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان، ابزارهای حمایتی و اعتبار مالیاتی است که در آن برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است، انواع حمایت‌های مالیاتی که در حال حاضر در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور وجود دارد و در حال اجراست به ۳ دسته ممنوعیت فروش محصولات دانش بنیان، اعتبار مالیالتی تحقیق و توسعه و اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری تقسیم می‌شود.

وی در ادامه به تشریح جزئیات بند «ب» ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان پرداخت و معیارها و سرفصل‌های آن برای فعالان اقتصادی حاضر در جلسه پرداخت.

امیدواریم شاهد جهش صنعتی در خراسان رضوی باشیم

در ادامه این جلسه، «احمد افروغی»، مدیر مرکز تجاری‌سازی و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، بیان کرد: فعالان حوزه تولید و نوآوری نیازمند یک حلقه واسطه برای تسهیل اجرای این قانون بودند و در این رابطه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارگزارانی را به عنوان حلقه واسطه میان بخش خصوصی و دولتی تعیین کرد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی پس از اعلام آمادگی به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از سوی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان این معاونت، به عنوان کارگزار اجرایی‌سازی این قانون در استان خراسان رضوی معرفی شد، افزود: بدین منظور ما از تاریخ ۲۳ لغایت ۲۵ بهمن ماه سلسله نشست‌هایی را جهت ترویج و اطلاع‌رسانی قانون جهش تولید دانش‌بنیان در استان رضوی برگزار کردیم.

مدیر مرکز تجاری‌سازی و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با حمایت و همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری خراسان رضوی، شرکت شهرک‌های صنعتی استان و فعالان بخش خصوصی ۵ نشست تخصصی پیرامون مهمترین بندهای قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مشهد برگزار شد که امیدواریم با تسهیل فرآیندهای قانونی، شاهد جهش صنعتی در استان خراسان رضوی باشیم.

ضرورت اتصال به زنجیره‌های تولید بین‌المللی 

در ادامه این جلسه «علی محمد شریعتی مقدم»، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی مشهد  با اشاره به نقش کلیدی اتاق بازرگانی در حمایت از فعالان بخش خصوصی، اظهار کرد: ما برای همه کسانی که دغدغه‌مند تولید دانش‌بنیان در این مرز و بوم هستند و با علاقه و پشتکار برای دستیابی ایران به جایگاهی شایسته در این حوزه تلاش می‌کنند، احترام قائل هستیم و از آنها حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت مقابله با مهاجرت نخبگان از کشور گفت: ما باید شرایطی را فراهم آوریم تا بتوانیم از ظرفیت و پتانسیل تک تک ایرانیانی که در اقصی نقاط دنیا زندگی می‌کنند استفاده کنیم و لازمه این کار ما اتصال به زنجیره‌های تولید بین‌المللی است.

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق مشهد با اشاره به برگزاری رویدادهای مختلف اقتصادی تصریح کرد: اینکه برگزاری این رویدادها مشخصا چه نتایج اقتصادی تولید می‌کند مساله بسیار مهمی است و احصاء مشکلات بخش خصوصی به ویژه در حوزه مالیات از مهمترین اولویت‌هایی است که باید برای آن در چنین جلساتی چاره‌اندیشی صورت گیرد.

باید تحول را از مدل کسب‌وکارهایمان آغاز کنیم

سخنران بعدی این جلسه «مهدی محمدی»، مدیرعامل شرکت دانش بنیان گرین‌وب و عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی بود. او با تقدیر از برگزاری چنین نشست‌هایی، بیان کرد: این رویدادها، امید را برای کسانی که در کشور مانده‌اند و برای ساختن آن تلاش می‌کنند، افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تحول بزرگی در جامعه در حال رخ دادن است، خاطرنشان کرد: نقش هوش مصنوعی در این راستا پررنگ‌تر شده است، چرا که مدل‌های رفتاری ما را دچار تغییر کرده، بنابراین امروز باید مدل کسب و کارهایمان را نیز به سمت تحول ببریم.

محمدی با تاکید بر اینکه امروز ایجاد تحول در مدل کسب و کارهای شرکت‌های بزرگ و کوچک یک ضرورت است، گفت: این نقطه‌ای است که باید به آن توجه زیادی کنیم، چراکه شرکت‌های ما اکثرا درگیر روزمرگی هستند و از تحولات بزرگ جا می‌مانند.

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی تصریح کرد: در صنعت دنیا نیز اگر شرکت‌های بزرگ نتوانند خود را با تحولات روز تطبیق دهند از بین می‌روند، از سوی دیگر اگر استارتاپ‌ها هم نسبت به این تحولات درک درستی نداشته باشند بقای آنها دچار تردید خواهد شد.

محمدی با اشاره به اینکه امروز برای انطباق تغییر و تحولات بر عملکرد شرکت‌ها، نقش اتحادیه‌ها دو چندان شده است، گفت: ما در کشورمان به جای اینکه برای هم راستا شدن شرکت‌های بزرگ و کوچک تلاش کنیم، در پی تقابل آنها بودیم، دانشگاه، صنعت و دانش‌بنیان‌ها باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند در حالی که تا ۱۰ سال گذشته در کشور چنین نگاهی نداشتیم.

در دنیا تولید محصول برای نسل ضد به استارتاپ‌ها واگذار شده است

وی با بیان اینکه برای هم افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه و صنعت باید خوشه‌سازی کرده و این ۳ ضلع را به یکدیگر پیوند دهیم، گفت: با این خوشه‌سازی محصولی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود که نیاز تولیدکنندگان بزرگ بخش صنعت را برطرف می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امروز در دنیا تولید محصول برای نسل ضد به استارتاپ‌ها واگذار شده است، خوشه‌سازی توانایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید محصول یا خدمات مشترک به صورت پایلوت در خراسان رضوی صورت گرفته و امیدواریم در سایر نقاط کشور نیز اجرا شود.

محمدی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان نباید صرفا به دانش و نوآوری که دارند، اکتفا کنند، گفت: صنعت پیچیدگی‌های زیادی دارد و شرکت‌ها باید در ارتباط با یکدیگر بتوانند در کنار افزایش دانش خود به بقایشان در بازار نیز کمک کند.