معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

جایگزین پوست

تحقیقات در زمینه بیومواد و مهندسی بافت از سال 1391 با بهره‌گیری از متخصصین بیومواد، مهندسی پلیمر و مهندسی سرامیک در این گروه در حال انجام است.

وی افزود: در زمینه ترمیم زخم با توجه به آمار بالای زخم‌های پوستی نظیر سوختگی، زخم پای دیابتی و غیره در کشور، از سال 1392 توسط گروه پژوهشی مواد نوین با مسئولیت جناب مهندس علیرضا صادقی اول شهر و با همکاری گروه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به‌دنبال تولید جایگزین‌های پوستی با قابلیت تسریع فرآیند ترمیم زخم هستیم.

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در خصوص اثر درمانی مورد انتظار این محصول، ادامه داد: در حال حاضر درمان زخم‌های پوستی در دنیا به‌ سه صورت درمان‌های سنتی (باند و گاز و ...)، درمان پیشرفته (نظیر پانسمان‌های هیدروکلوئید و ...)، و درمان فعال (نظیر مهندسی بافت و ...) در حال انجام است. زخم‌پوش‌های فعال با توجه به خصوصیاتی که دارند، سبب تسریع ترمیم زخم شده و یکی از راه‌های مناسب درمان برای سوختگی‌های درجه 2 و 3 محسوب می‌شوند.

بیدخوری با بیان اینکه در حال حاضر درمان زخم‌های پوستی در کشور اغلب به‌صورت سنتی انجام می‌شود و نوع پیشرفته آن به‌تازگی در حال استفاده است، تصریح کرد: تمرکز ما در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در راستای درمان زخم از نوع فعال است. به همین جهت در پروژه انجام شده، داربست الیافی کلاژن به‌همراه پلیمر زیست تخریب‌پذیر پلی‌گلیکولیک اسید که دارای تاییدیه FDA است، سنتز شد. همچنین از نانوذرات سرامیک به‌عنوان پوشش بهره گرفته شد. نتایج آزمایشات برون‌تنی نشان‌دهنده‌ زیست‌سازگاری و خواص مکانیکی خوب داربست و بهبود عملکرد زیستی آن با افزودن نانوذرات سرامیکی بودند.

وی افزود: در حال حاضر چاپ 2 مقاله ISI در مجلات معتبر بین‌المللی (Material Science: Materials in Medicine و Material Science & Engineering C)، یک ثبت اختراع داخلی، انتخاب به‌عنوان طرح برتر استان در حوزه فنی و مهندسی و کسب عنوان مقاله برتر در کنفرانس بین‌المللی IMAT 2016 از دستاورهای این طرح بوده است.

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به تجربیات به‌دست آمده از اجرای موفق این طرح پژوهشی، هم‌اکنون پروژه‌های دیگری به منظور ارتقای عملکرد و کاهش قیمت محصول با هدف تجاری‌سازی در گروه در دست اقدام است و امیدواریم با ایجاد بسترهای مناسب در آینده‌ای نزدیک شاهد تولید و عرضه‌ محصولات جایگزین پوستی در کشور باشیم.