معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی: بیش از ۷۰ درصد از سفرهای مردم با وسیله شخصی صورت می‌گیرد

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: ۷۲ درصد از سفرهای مردم با وسیله شخصی صورت می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حامد بخشی با بیان این مطلب افزود: بر اساس طرح ارزش‌ها، نگرش ها و رفتارشناسی گردشگری در ایران، 19 درصد سفرها با اتوبوس،4 درصد با قطار و 3 درصد با هواپیما است.

به گفته وی، 36 درصد مردم در منزل اقوام و دوستان، 13 درصد در منزل اجاره‌ای، 12 درصد در چادر و کمپ‌ها ،7 درصد در هتل‌ها و 6 درصد نیز در هتل آپارتمان‌ها اقامت می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح، 41 درصد از مسافران از جاذبه‌های طبیعی، 26 درصد از آثار تاریخی، 17 درصد از مراکز تفریحی، 12 درصد از مراکز زیارتی و 3 درصد از مراکز فرهنگی بازدید می‌کنند.

وی در خصوص بسته‌های سوغات مسافران، تصریح کرد: 50 درصد سوغات مسافران را پوشاک، 25 درصد خوراکی،4 درصد صنایع دستی و 11 درصد موارد دیگر را شکل می‌دهد.

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه 67 درصد سفرها در تابستان صورت می‌گیرد، بیان کرد: 22 درصد سفرها در فصل بهار، 8 درصد در فصل پاییز و 5 درصد در فصل زمستان صورت می‌گیرد.

بخشی عنوان کرد: بر اساس طرح ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارشناسی گردشگری در ایران، 9 درصد خوراکی‌های مردم در سفر فست فودها، 45 درصد غذاهای کبابی، 11 درصد پیتزا، 5 درصد خورشت ها،9 درصد آبزیان و شیلات و 6 درصد مرغ می‌باشد.

وی عمده مقاصد سفرهای مردم را شمال، مشهد،تهران، شیراز، اصفهان، تبریز،قم، همدان،اردبیل و کرمانشاه برشمرد.