معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

فب‌لب‌ها به کارآفرینان محلی قدرت نقش‌آفرینی می‌دهد

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: فب‌لب‌ها (آزمایشگاه‌های ساخت سریع) این قابلیت را ایجاد می‌کنند تا زیست بوم نوآوری و فناوری کشور به امکانات ساخت و تولید دسترسی پیدا کند و محصولات بومی کارآفرینان محلی و استارآپ‌های خلاقانه در این حوزه قدرت نقش‌آفرینی داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر «مسعود گلستانی‌پور» در آستانه برگزاری رویداد ملی فبین‌فود توسط جهاددانشگاهی، اظهار کرد: این سازمان با عنایت به رسالت مندرج در اساسنامه خود مبنی بر ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه و انجام تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی می‌تواند نقش قابل ملاحظه‌ای در جریان‌سازی ایجاد و توسعه فب‌لب‌های تخصصی ایفا کند.

وی ادامه داد: توسعه صنایع غذایی در استان خراسان رضوی سبب شده تا سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی این سازمان هم راستا با رسالت خود و با همکاری و حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، توسعه فب لب(آزمایشگاه ساخت‌سریع) تخصصی صنایع غذایی را در دستور کار خود قرار دهد.

فب‌لب‌ها؛ زیرساختی مطلوب برای فناوران در زمینه صنایع غذایی

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه این فب‌لب زیرساخت مطلوبی برای فناوران و صاحبان ایده در زمینه صنایع غذایی خواهد بود تا ایده‌های جدید و بعضا پرریسک خود را در معرض آزمون و خطا قرار دهند، ادامه داد: این موضوع به سبب حساسیت خطوط تولید کارخانجات صنایع غذایی، عملا در این مکان‌ها قابلیت انجام ندارد و به این ترتیب این ایده‌ها از مسیری مطمئن به محصول تبدیل خواهد شد.

گلستانی‌پور با بیان اینکه صنعت غذا یکی از صنایع مولد و استراتژیک کشور است، بیان کرد: این صنعت، سهم بالایی در تولید ناخالص ملی و صادرات داشته و پس از نفت و صنایع پتروشیمی پیشتاز است. همچنین از جمله صنایعی است که بیشترین فرصت ایجاد شغل را در کشور دارد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت صنعت غذا در استان خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده، همجواری با کشورهایی که نیازمند توسعه فناوری در حوزه صنعت غذا هستند، می‌تواند به ارزش افزوده این بخش کمک شایانی کند.

تاب‌آوری پایین صنعت غذا در کشور

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی درخصوص چالش‌های که صنایع غذایی با آن مواجه هستند، تصریح کرد: این صنعت مهم و استراتژیک در حال حاضر با چالش‌هایی اساسی همچون وابستگی به مواد اولیه، بهره‌وری پایین و کاهش قابلیت رقابتی از لحاظ کیفیت در تولید برخی کالاها، حجم بالای ضایعات، عدم ایجاد ارزش افزوده از ضایعات و محدودیت منابع که به واسطه بحران‌های محیطی همچون آب و خاک در کشور با آن روبرو هستیم مواجه است و این عوامل باعث شده تا صنعت غذا در کشورمان تاب‌آوری پایینی داشته باشد.

گلستانی‌پور با بیان اینکه برای فائق آمدن بر چالش‌های صنعت غذا باید نوآوری در این حوزه نفوذ پیدا کند، خاطرنشان کرد: در این راستا ضروری است تا تولیدات نوآورانه و دانش‌بنیان در صنعت غذا افزایش پیدا کند تا شاهد خوداتکایی و داخلی‌سازی محصولات غذایی در کشور باشیم.

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی ضمن تاکید بر ایجاد و توسعه زیرساخت‌های حمایتی برای توسعه فناوری و نوآوری در صنایع غذایی، اظهار کرد: یکی از این زیرساخت‌ها آزمایشگاه ساخت سریع(فب‌لب) است. آزمایشگاه‌های ساخت سریع زیرساختی برای توسعه فناوری‌ها و نوآوری­های مورد نیاز صنعت غذا برای تولید فرآورده­های غذایی با کیفیت و بهبود فرآیندهای تولید است. این آزمایشگاه‌ها با استفاده از کار گروهی، ترویج و آموزش، امکان اجرای پروژه‌های خاص و نمونه‌سازی‌های مختلف را فراهم می­کند.

نقش فب‌لب‌ها در اجرای رویکرد نوآوری باز در پژوهشکده صنایع غذایی جهاددانشگاهی

وی با اشاره به اینکه رویکرد اصلی جهاددانشگاهی در آزمایشگاه ساخت سریع بر مبنای سه محور ساخت و تولید نمونه‌های اولیه، خدمات تخصصی و کنترل کیفی و آموزش که منتورینگ فنی و تخصصی را شامل می‌شود خواهد بود، افزود: این آزمایشگاه کمک می‌کند که هزینه‌های بخش تحقیق و توسعه کارخانجات صنایع غذایی ما کاهش یابد، همچنین بخش عمده‌ای از صنعت غذای ما به تنهایی نه توان فنی و نه توان اقتصادی رشد نوآوری را در حوزه محصولات خود ندارند.

گلستانی‌پور ادامه داد: آزمایشگاه‌های ساخت سریع این قابلیت را ایجاد می‌کنند تا زیست بوم نوآوری و فناوری کشور به امکانات ساخت و تولید دسترسی پیدا کند و محصولات بومی کارآفرینان محلی و استارآپ‌های خلاقانه در این حوزه قدرت نقش‌آفرینی داشته باشند و به موضوع رویکرد نوآوری باز در پژوهشکده صنایع غذایی نیز کمک شود.

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که فب‌لب‌های تخصصی در کشور چه کارکردهایی خواهند داشت، گفت: افزایش دسترسی زیست بوم فناوری و نوآوری کشور به امکانات ساخت و تولید، توانمندسازی و کاهش هزینه‌های بخش تحقیق و توسعه کارخانه‌های صنایع غذایی، کمک به توسعه‌ی کارآفرینی‌های محلی و استارت‌آپ‌های خلاقانه، ترویج و توسعه پژوهش به صورت کار جمعی و گروهی در ساخت نمونه‏های اولیه و هم رسانی نیازها و ایده‌های نوآورانه به منظور ارتقاء توان فناوری و نوآوری ملی از جمله مهمترین کارکردهای ایجاد و توسعه فب‌لب‌های تخصصی در کشور است.