معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

جایگاه برجسته جهاددانشگاهی برای ثروت آفرینی از مسیر تحقیق و توسعه کاربردی

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: اعضای هیات علمی و پژوهشگران توانمند، پشتوانه مالی و زیرساخت‌های فیزیکی و سازمانی مطلوب، ساختار تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان (ستفا)، مراکز خدمات تخصصی در ساختار سازمانی، تمایل و بلوغ سازمان در واگذاری و واسپاری یافته‌ها به بخش خصوصی از جمله مهمترین ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در خلق ثروت از حوزه پژوهش و فناوری است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر «مسعود گلستانی‌پور» ضمن تشریح مهمترین ماموریت‌های معاونت پژوهش و فناوری این سازمان در سال 1403، اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در آبان ماه سال 1369 با عنایت به شرایط جدید دانشگاه‌ها مصوبه‌ای را به تصویب رساند که در آن جهاد دانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور معرفی شد و بر مبنای این مصوبه و از آن پس، انجام تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی جزء وظایف کلی و اصلی این نهاد تعیین گردید.

وی با ارائه تعریفی از پژوهش کاربردی و توسعه‌ای بیان کرد: اساساً پژوهش کاربردی، پژوهشی است که نتایج حاصل از آن در رفع نیازها و حل مشکلات واقعی جامعه به کار آید. بنابراین، هدف غایی پژوهش‌های کاربردی، کاربست نتایج به دست آمده از آنها در حل مسائل و مشکلات خاص در جامعه است، از سوی دیگر، نوع دیگری از پژوهش به نام پژوهش توسعه‌ای وجود دارد که عمدتاً متوجه نوآوری در فرآیندها، ابزارها و محصولات می‌باشد.

گلستانی‌پور با تاکید بر اینکه تجمیع پژوهش کاربردی و توسعه‌ای موجب خلق محصول جدید و یا ارائه خدمتی نوین می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورت انجام صحیح و موثر تحقیق و توسعه در کشور، می‌توان انتظار خلق فناوری و به دنبال آن کسب ثروت در مقیاس منطقه‌ای و ملی را داشت. در این بین باید توجه کرد که مفهوم جدید دیگری تحت عنوان تحقیق و نوآوری مکمل تحقیق و توسعه است، بدین صورت که پس از انجام تحقیقات کاربردی برای تولید یک محصول یا خدمت، نوآوری در فاز تجاری سازی آغاز می‌گردد که این امر موجب ایجاد ارزش افزوده برای آن محصول یا خدمت می‌شود.

زمینه‌های خلق ثروت از حوزه پژوهش و فناوری در جهاددانشگاهی

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: در این سازمان و در طی سال‌های نسبتاً طولانی فعالیت در حوزه پژوهش و فناوری، به اقتضای زمان، شرایط و نیاز روز منطقه، ساختارهای نظام‌مند علمی و فناورانه در پنج زمینه گردشگری، صنایع غذایی، بیوتکنولوژی، فنی-مهندسی و پزشکی به خوبی شکل گرفته است.

وی درخصوص جایگاه برجسته جهاددانشگاهی برای خلق ثروت از حوزه پژوهش و فناوری تصریح کرد: اعضای هیات علمی و پژوهشگران توانمند، پشتوانه مالی و زیرساخت‌های فیزیکی و سازمانی مطلوب، ساختار تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان (ستفا)، مراکز خدمات تخصصی در ساختار سازمانی، تمایل و بلوغ سازمان در واگذاری و واسپاری یافته‌ها به بخش خصوصی از جمله مهمترین ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در این زمینه است.

گلستانی‌پور وجود پتانسیل‌های منطقه‌ای مطلوب در حوزه صنایع غذایی، کشاورزی، زیارت، صنعت و پزشکی، مجاورت با صنایع مرتبط، دانشگاه فردوسی، علوم پزشکی مشهد و امکان بهره‌گیری از پتانسیل صنعتی و علمی آنها، ارتباط مطلوب سازمان با مراجع حاکمیتی ملی، استانی و شهرستان، بخش پزشکی وسیع با انبوهی از نیازهای مصرفی قابل تامین توسط مراکز خدمات تخصصی حوزه پژوهش و حوزه آموزشی توانمند با حجم زیادی از نیازهای آموزشی قابل ارائه توسط پژوهشگران را از دیگر مزیت‌های جهاددانشگاهی در زمینه ثروت آفرینی از حوزه پژوهش معرفی کرد.

ضرورت تجاری‌سازی و فروش دانش فنی انباشته در سازمان

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه‌های این معاونت برای برون رفت رکود از حوزه پژوهش و ایجاد ثروت پایدار از مسیر تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای افزود: در این رابطه از جمله مهمترین برنامه‌های معاونت پژوهش و فناوری تلاش هر چه بیشتر در جهت تجاری‌سازی و یا فروش دانش فنی انباشته در سازمان، اخذ طرح‌های کارفرمایی خرد و کلان و استفاده حداکثری از ظرفیت قوانین بالادستی نظیر برنامه هفتم پیشرفت کشور و قانون جهش تولید دانش بنیان و همچنین توسعه خدمات تخصصی و فروش کالا و خدمات می‌باشد.

وی تلاش در جهت افزایش بودجه‌های متمرکز و غیرمتمرکز دفتر مرکزی، تولید ملزومات مورد نیاز حوزه پزشکی سازمان، تدریس دوره‌های آموزشی تخصصی در قالب موظفی تدریس برای پژوهشگران توانمند در زمینه آموزش و همچنین تولید و فروش محتوای آموزشی نیازمحور و تخصصی را از دیگر برنامه‌های معاونت پژوهش و فناوری برای برون رفت از رکود پژوهش در سازمان و به تبع آن ثروت آفرینی پایدار از مسیر تحقیقات کاربردی و توسعه ای برشمرد.

گلستانی‌پور تاکید کرد: در مسیر پیش روی حوزه پژوهش و فناوری سازمان، به حفظ و ارتقای جایگاه علمی گروه‌ها و پژوهشکده‌ها و حفظ ساختار تشکیلاتی و شبکه برنامه، تعریف طرح‌های خاص، فناورانه و پیشران منطقه‌ای و ملی جدا از برنامه مصوب و ارتباط مستمر و موثر با سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان (ستفا) توجه ویژه خواهد شد.