معاونت پژوهش و فناوری

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

چرا جهاددانشگاهی بستری مناسب برای توسعه فب‌لب‌های تخصصی است؟

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی گفت: یکی از دلایلی که جهاد دانشگاهی می‌تواند سازمانی برای ایجاد و توسعه فب‌لب‌های (آزمایشگاه‌های ساخت سریع) تخصصی باشد، وجود ساختاری تحت عنوان سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی است که عملا در این ساختار ما به نوآوران و فناوران کمک می‌کنیم تا ایده‌های خود را پرورش دهند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر « شادی بلوریان» در اولین رویداد ملی فبین فود که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با تاکید بر اینکه امنیت غذایی یکی از عوامل تاثیرگذار در امنیت ملی است، اظهار کرد: سه کلیدواژه فب‌لب ( آزمایشگاه ساخت سریع)، نوآوری و غذا تعیین‌کننده رویکرد اصلی ما در این رویداد است.

وی افزود: چهار رکن از جمله فراهمی، دسترسی، مصرف و سلامت، ثبات و پایداری تعیین‌کننده زنجیره امنیت غذایی است. رویکرد دوم ما در این رویداد نوآوری است؛ زیست‌بوم نوآوری کشور ما از بازیگران متعددی از جمله بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شده است. دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی شروع‌کننده ورود به جریان زیست‌بوم نوآوری هستند و هدف اصلی ما از این رویداد نوآوری به معنای ایجاد زنجیره ثروت‌آفرینی است.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت ارتباطات بین بازیگران زیست‌بوم نوآوری کشور تصریح کرد: زیست‌بوم را نمی‌توان مهندسی کرد اما حکمرانی زیست‌بوم جهت داشتن خروجی‌های قابل توجه، مهم و کلیدی است. نقش معاونت علمی ریاست جمهوری، حکمرانی زیست‌بوم نوآوری صنایع غذایی کشور است.

بلوریان اضافه کرد: جهت نفوذ نوآوری در صنایع نیازمند برخی زیرساخت‌ها هستیم و فب‌لب‌ها ( آزمایشگاه‌های ساخت سریع) یکی از بستر‌هایی هستند که می‌توانند در افزایش ارتباطات و آسان و ارزان شدن نوآوری برای صنایع ما نقش کلیدی و مهمی داشته باشند.

وی ادامه داد: صنایع در طول سال با چالش‌ها و مشکلات مختلفی مواجه هستند و شاید زمان مناسبی برای پرداختن به نوآوری نداشته باشند، لذا ساختار‌های مشابه فب‌لب‌ها (آزمایشگاه‌های ساخت سریع) می‌تواند نقشی کلیدی در این موضوع داشته باشد.

دبیر رویداد ملی فبین‌فود با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی در طول چهار‌دهه فعالیت خود نقش کلیدی و مهمی را در رابطه با توسعه فناوری ایفا کرده است، خاطرنشان کرد: در راستای ایجاد پلتفورم توسعه آزمایشگاه‌های ساخت سریع، جهاد دانشگاهی از جمله سازمان‌هایی است که می‌تواند نقشی کلیدی ایفا کند. مدل نوآوری در نظر گرفته شده مدل نوآوری باز و پارادایم نوآوری ما تدریجی است.

بلوریان اضافه کرد: یکی دیگر از دلایلی که جهاد دانشگاهی می‌تواند سازمانی برای ایجاد و توسعه فب‌لب‌های (آزمایشگاه‌های ساخت سریع) تخصصی باشد، وجود ساختاری تحت عنوان سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی است که عملا در این ساختار ما به نوآوران و فناوران کمک می‌کنیم تا ایده‌های خود را پرورش دهند.

وی بیان کرد: یکی از اهداف اصلی ما در رویداد ملی فبین‌فود، تبیین جایگاه فب‌لب در توسعه نوآوری و افزایش تاب‌آوری صنعت غذا است. همچنین توسعه فب‌لب‌های تخصصی صنایع غذایى، احصاء نیاز‌های فناورانه واحد‌های تولیدی صنایع غذایی، جذب ایده‌های فناورانه و نوآورانه، حمایت از طرح‌های منتخب همراه با تامین زیرساخت‌های آزمایشگاهی و منتورینگ تا نمونه‌سازی و فراهم آوردن شرایط انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری بین نوآوران و سرمایه‌گذاران از دیگر اهداف این رویداد است.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: محور‌های اصلی و تخصصی رویداد فبین‌فود مواد اولیه صنعت غذا، فرمولاسیون و فرآیند‌های تولید در صنایع غذایی، ضایعات کشاورزی و صنایع تبدیلی، فرآورده‌های غذایی سنتی و بومی و هوش مصنوعی در صنایع غذایی است.

بلوریان با بیان اینکه تاکنون دو پیش‌رویداد جهت تبیین کاربرد فب‌لب‌ها برگزار شد، افزود: پیش‌رویداد اول با هدف دریافت نیاز‌های صنایع مختلف در دی‌ماه سال گذشته و پیش‌رویداد دوم علاوه بر دریافت نیاز‌های فناورانه با هدف تبیین سیاست‌های حمایتی معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد. بخش عمده‌ای از نیاز‌های صنایع غذایی در حوزه مواد اولیه، فرمولاسیون و فرآوری مواد غذایی بود.

وی عنوان کرد: پس از احصاء نیاز‌های صنایع مختلف و فراخوان آن 88 طرح از سوی فناوران و نوآوران دریافت و بخشی از این طرح‌ها منطبق با نیاز صنایع بود. 28 طرح وارد کمیته علمی و داوری شده و از این بین 18 طرح منتخب شد. در این پلتفورم دستیابی به محصول برای ما اهمیت دارد و تمام تلاش ما این است که پژوهش را صرفا برای پژوهش انجام ندهیم و خروجی مشخصی داشته باشیم. در حوزه فب‌لب‌ها (آزمایشگاه‌های ساخت سریع) علاوه بر منتورینگ فنی و تخصصی، ساخت نمونه‌های اولیه و خدمات تخصصی آزمایشگاهی را در دستور کار قرار دادیم.

دبیر رویداد ملی فبین‌فود خاطرنشان کرد: طی سه دهه گذشته پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی تجارب ارزشمندی را در رابطه با توسعه فناوری داشته و سعی کردیم نوآوری را دنبال کنیم.